De falske kamikker

Da den danske designer Peter Jensen i 2009 viste sin efterårs- og vinterkollektion ’Jytte’, vakte det blandede følelser i Grønland. Peter Jensen havde efter eget udsagn ladet sig inspirere af den grønlandske festdragt, som havde stiftet bekendtskab med under et besøg i Nuuk, hvor hans faster Jytte havde en grillbar for år tilbage. Fasteren var i 1970’erne ankommet til Grønland i høje hæle og miniskørt, men havde efterhånden ændret garderobe, blandt andet med inspiration fra den grønlandske nationaldragt kalaallisuut.

Peter Jensens kollektion trak kraftigt på æstetikken i den grønlandske nationaldragt med dens perlekrave, broderier, skindbesætninger og ikke mindst kamikker. Peter Jensen sagde, at kollektionen var en hyldest til den smukke grønlandske dragt.

Lanceringen af ’Jytte’ udløste en demonstration i Nuuk, hvor demonstranter hævdede, at kollektionen var rent tyveri – af mønstre såvel som af grønlandsk kultur. I en pressemeddelelse til DR hed det således:

”Det skal hermed meddeles at der vil være en demonstration imod tøjdesigner Peter Jensen’s falske grønlandske kamikker i Nuuk onsdag d.18.marts 2009. Demonstrationen har på kort sigt til formål at stoppe disse falske kamikker fra at komme ud på butiksmarkedet. Hele tøjkollektionen, som blev vist til et modeshow i London, går under navnet ”Jytte”, vil blive sat ud i modebutikker efterår/vinter 2009/2010. Den grønlandske befolkning der er imod disse falske kamikker, vil ikke stoppe før retfærdigheden er sket fyldest. Enhver kan se at Peter Jensen’s kamikker er direkte kopieret fra de grønlandske kvinders nationaldragts kamikker, der på grønlandsk hedder ”KAMISAT”. (…)Dette er en overtrædelse af vores kollektive rettigheder. Vi har lovhjemmel til at forfølge denne sag, og det agter vi at gøre! (…)Hvis vi forestiller os at en forretningsmand (:designer/opfinder) giver sig til at komme et produkt fremstillet af rapsolie i den originale indpakning til LURPAK-smør… Er det ikke bespottelse af et dansk nationalprodukt? (…) I protest mod tyveri af andres kultur! ”

Efterfølgende blev der oprettet to facebookgrupper: En for Peter Jensen (’Go Peter Jensen’), der argumenterede for, at man burde se med stolthed på dette stykke unik grønlands kultur, som kunne inspirere andre og være med til at udbrede kendskabet til Grønland i udlandet – og en imod Peter Jensen (’AKERLIUSSUTSIMIK TAKUTITSINEQ’ – ’protestdemonstration’). På disse to facebookgrupper blev der bragt mange indlæg for og imod Peter Jensens kamikker i de første måneder af 2009.

Uddrag af debatten kan læses på Iben Mondrups blog og online-arkiv http://ibenmondrup.dk/?p=649

Refleksion

  • Kan man sammenligne kamikker og Lurpak?
  • Tror du, at det er tilfældigt, at forløbet udspillede sig i 2009?
  • Er der forskel på den rolle, som hhv. Grønlands og Danmarks nationale symboler spiller? Hvis ja, på hvilken måde?

Udsyn
Denne case er et eksempel på, hvordan en aktuel politisk kontekst kan gøre en kommunikation problematisk. Den politiske kontekst er i dette tilfælde overgangen fra hjemmestyre til selvstyre, som for nogle grønlændere gør de nationale symboler ekstra betydningsladede.

Samtidig er det historien om en magtkamp, hvor nogle grupper af grønlændere forsøger at udligne det historisk set skæve magtforhold mellem Danmark og Grønland ved at betvivle en danskers ret til at bruge og udbrede Grønlands nationale symboler. Casen er et eksempel på, at det kan være meget vanskeligt for udenforstående at vide, hvilke markører, der er vigtige for folk – typisk finder man først ud af det, når man overskrider grænserne.

Peter Jensen-sagen er ikke enestående, idet der har været flere andre sager, hvor designere er blevet mødt med demonstrationer, oprettelse af debatgrupper, læserbrevsskriverier og endda truet med sagsanlæg, hvis de ikke trak deres etnisk inspirerede kollektioner tilbage. Kigger man på disse sager, handler det oftest om etniske mindretals eller oprindelige folks forsøg på at beskytte deres i forvejen truede politiske og kulturelle eksistens.

Cases med beslægtede tematikker

Proveniens
Skrevet på baggrund af interview med eskimolog Jørgen Trondhjem i forbindelse med forskningsprojektet Alternative Spaces – cultural awareness and cross-cultural dialogues, støttet af Det Strategiske Forskningsråd 2008-2012 (projektleder: Esther Fihl).

Bibliografisk reference
Søgaard, D. M. (2011): ‘De falske kamikker’, i: Søgaard, D. M. (red.): Casebanken. Københavns Universitet: KulturKurser.dk

Forfatter:
Geografisk område: Arktis, Danmark, Grønland, Vesten
Emner: , , , , ,

Tilføj en kommentar


Tilbage